Tre nya gladrandiga varianter sällar sig till skaran
 

2021 inledde bröderna Cyrén sin resa med att relansera pappa Gunnar Cyréns Popglas, ursprungligen lanserade 1967, fast denna gång i ny kostym. Målet sattes på ett dussin glas inom fyra års tid. Detta leder oss till lanseringstillfälle tre och introduktion av glas nr 7, 8 & 9. Glas som förhoppningsvis både överraskar och retas en aning. Ja, för med Popglasen får det inte kännas för perfekt och inget får skapas på rutin.
 
Precis som tidigare blåses samtliga glas i begränsad upplaga av mästerblåsarna och bröderna, Stefan och Mikael Erlandsson, vid Ulvens Glashytta utanför Uppsala. Med introduktionen av de tre nya versionerna har samlingen ökat till 9 glas.

”Ambitionen är att varje glas skall ha sin egen tydliga identitet, i andra hand gäller att de ska passa ihop och bilda en helhet. Varje år arbetar vi med de nya glasen och tar beslut om färgerna, vi har alltså inte en fast plan för alla tolv glas, mer än att det just ska bli 12 glas”, säger Mårten Cyrén.
Man skulle kunna tro att det blir enklare för varje lansering att ”hitta rätt”, men enligt Mårten är det raka motsatsen.

”Man skulle kunna tro att vi fått rutin på det hela, men så är det inte för oss. Åtminstone när vi räknar antalet provglas som tagits fram, de blir fler och fler för varje år. I år har vi t o m tagit beslut om vilka glas som blir 2023 år färger, för att sedan riva upp och ta fram nya prover och beslut. Det får helt enkelt inte bli rutin eller vana som styr. Roligast blir det när färgerna överraskar och retas en aning”, berättar Mårten.
De nya färgkombinationerna känns nya och friska. De går i blå/grön, rosa/röd och orange/svart toner. I motsats till tidigare år uppstod helt spontant arbetsnamn på de olika färgkombinationerna under arbetets gång och de mindre lyckade proverna benämndes ”fotbollsstrumpa” och kvalade därmed aldrig in i lanseringstruppen.

 

Nedan beskriver Mårten Cyrén årets nya lanseringar

Nr 7, Ljusblå/mörkblå/grön
”Putte i blåbärsskogen” – Ett glas med grönt och blått kan väl inte bli fel? Ändå tog det tid att hitta rätt ton och kombination. Nu funkar det, vi associerar till festligheter/aktiviteter i trädgården eller växthuset. Och snyggt med bubbligt vitt vin i.
 
Nr 8, Rosa/mörkröd/röd
”Konditoribakelsen” - Vi har tidigare gjort flera prover med rosa men inte lyckats med helheten. Nu tycker vi det fungerar på ett fint sätt. Det blir liksom både sommar och jul på en gång och kul kalas. Det här glaset gav impulsen/tanken till bakverk, desserter och konditori som så småningom ledde till kontakten med Frida Bäcke och Sockersucker.
 
Nr 9, Orange/svart/mörkblå
”Höstmys” – Ett ganska mörkt och stramt glas, kanske inte glammigt kalas, mera ordnad fest eller ett glas rött framför brasan. Det orange ”sticker” till som en pumpa i höstmörkret vid halloween.
Pressbilder: miljö- samt frilagda, laddas ner från bildbanken hos Tres PR
För mer information, högupplösta bilder eller produktlån till fotograferingar, kontakta Mia Bolin på Tres PR.

 
TRES PR
Showroom: Kungsklippan 11 A, Stockholm
Mia Bolin, mia@trespr.se
Tel: 070–983 88 55 
Website
Instagram
Email
PLODDER PR
Ulrika Görefält, ulrika.gorefalt@plodder.se
Tel: 0708-270553 
Website
Instagram
Email