Hur allt började
För flera år sedan tog Lesley Pennington, Bemz grundare och VD, till sig idén om en svensk livsstil och köpte ett sommarhus vid havet, en bit utanför Stockholm.
Och en svensk livsstil innebär naturligtvis en shoppingrunda på IKEA. Där köpte Lesley sin allra första IKEA-soffa, en vit Tomelilla. Resten är som vi säger Bemz-historia.
Den vita Tomelilla-soffan blev inspirationen till en helt ny affärsidé. En idé så självklar att Lesley inte kunde förstå att ingen hade kommit på det tidigare. En idé som Lesley såg framför sig skulle förverkligas på Internet, tack vare hennes erfarenheter från IT-industrin. En idé som idag marknadsförs och säljs i 35 länder världen över. En idé som har revolutionerat synen på accessoarer inom möbelbranschen.
Det var en mycket enkel idé – personligt designade överdrag för IKEA:s soffor och stolar.
Genom årens lopp har Lesley blivit alltmer övertygad om att intresset för Bemz inte bara handlar om sofföverdrag – det handlar om någonting mycket större än så. Dagens kvinnor vill uttrycka sin individualitet, även genom val av möbler. De vill gärna hitta, eller ännu hellre skapa en unik produkt som speglar deras personlighet och självständiga designval.
Därför har Bemz kommit att fokusera på individuell design och det personliga uttrycket.
Och framtiden då? Vi påbörjade vår resa genom att göra överdrag för IKEA-möbler, och nu fortsätter vi genom att ta fram fler personliga textilprodukter till hemmet. Produkter som koordinerar med vårt existerande utbud, och kompletterar dina Bemz-överdrag från förut.
Personliga textilprodukter designade av dig, förverkligade av Bemz.